Entertainment Business Arenan uusia aiheita: Lisätty todellisuus, sisältöjen suojaaminen ja tapahtuma-areenoiden kilpailukyky

Entertainment Business Arenan uusia aiheita: Lisätty todellisuus, sisältöjen suojaaminen ja tapahtuma-areenoiden kilpailukyky

9263259de07c3fb93da46883f6396d0f

Uusi viihdebisneksen ammattilaistapahtuma Entertainment Business Arena kokoaa alan toimijat, sidosryhmät ja yhteistyökumppanit Helsingin Crowne Plazaan 4.-5.5.

Tapahtuman puheenvuorojen ja paneelien sisällöt käsittelevät eri toimialoja yhdistäviä ja viihdeteollisuutta läpileikkaavia aiheita kuten viihdealan monimuotoista yritystoimintaa, management- ja agentuuritoimintaa, lisenssibisnestä, viihdemediaa ja tähtikulttuuria, somedatan hyödyntämistä viihdebisneksessä ja liveviihteen kysynnän ja tarjonnan kasvua.

Mukaan mahtuu myös ajankohtaisia teemoja viestinnän ja median saralta sekä kiinnostavia ja innovatiivisia teknologian aiheita. Poikkitoimialaisten aiheiden lisäksi ohjelma tarjoaa toimialakohtaisia sisältöjä, joiden myötä tietotaito ja uudenlaiset tekemisen tavat siirtyvät myös toimialalta toiselle. 

Lisätty todellisuus muuttaa kaiken!
Yksi tapahtuman kiinnostavimmista teknologian aiheista käsittelee lisätyn todellisuuden tarjoamia mahdollisuuksia viihdebisnekselle. Pokémon Go valloitti maailman, Japanin suosituin artisti on hologrammi, 3D Rihanna tanssii pöydillä ja Washington Post ottaa käyttöön oman AR-sovelluksen. Maailmalla tapahtuu jo paljon, mutta Suomi voi ottaa kärkipaikan uudessa mediassa vahvan teknologiaosaamisen ja rohkeiden viihdealan toimijoiden avulla. Arilyn on Pohjoismaiden johtava lisätyn todellisuuden yritys, joka on jo aloittanut yhteistyön mm. YLE:n ja Helsingin Sanomien kanssa. Arilynin tiimi kertoo EBArenassa, missä AR-maailmassa mennään tällä hetkellä ja mitä AR:n keinoin voi tehdä. Kuulemme myös, millaisia näköaloja AR tarjoaa viihteen kentän toimijoille.

Piratismi on luovien alojen yhteinen ongelma

Tiesitkö, että TTVK teki viime vuonna yli 10 000 alasottoa luvattomasta kotimaisesta sisällöstä eri nettipalveluissa? Piratismi on luovan alan toimijoiden yhteinen ongelma, joka muuttaa jatkuvasti muotoaan. Myös keinot puuttua siihen vaativat jatkuvaa päivittämistä. EBArena tekee yhteistyötä Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n eli TTVK:n kanssa ja tarjoaa ajankohtaisen katsauksen siihen, missä tällä hetkellä mennään piratismin osalta ja mitä keinoja on käytettävissä siihen puuttumiseksi. Tule siis päivittämään tietosi piratismista meillä ja maailmalla ja kuulemaan täytäntöönpanon asiantuntijan vinkit oikeudenhaltijan keinovalikoimasta. Voisiko eri viihteen sektoreiden yhteistyöllä parantaa laillisten palveluiden toimintaedellytyksiä? 

Tapahtuma-areenoiden kilpailutekijät
Vaalipaneelinomainen venue-keskustelu nostaa esiin eri tapahtuma-areenoiden kilpailutekijöitä nyt ja tulevaisuudessa ja tarkastelee, millä tavoin toimijat pyrkivät erottautumaan toisistaan. Kysymme paneelissa, mitkä ovat eri tapahtumapaikkojen valttikortit suhteessa toisiinsa tapahtumajärjestäjien ja yleisön nykytarpeet huomioiden?

Kilpailu b-to-b- ja b-to-c -markkinoilla kovenee, miten siihen vastaavat maamme merkittävimmät tapahtumatalot? Kenellä on suurin, toimivin, komein ja mahtavin? 

Toimialat tutummaksi: elokuva-ala, Riina Hyytiä, toimitusjohtaja, Dionysos Films
EBArena tarjoaa avajaispäivänään torstaina 4.5. tiiviit, mutta kattavat tietoiskut eri viihteen sektoreista Suomessa. Elokuva-alaa yleisellä tasolla esittelee Filmikamarin toimitusjohtaja Tero Koistinen, jonka jälkeen yrittäjän puheenvuoron pitää Dionysos Filmsin toimitusjohtaja ja tuottaja Riina Hyytiä. Hän on ensimmäinen elokuvan tekijä, joka on väitellyt taiteen tohtoriksi Taideteollisesta korkeakoulusta 2004. Hyytiä on tuottanut kymmenen pitkää elokuvaa (mm. 21 tapaa pilata avioliitto ja Kanelia kainaloon Tatu ja Patu!) sekä lukuisia TV-draamasarjoja (mm. Itse valtiaat, Klikkaa mua ja EX-onnelliset). Riina Hyytiä on toiminut Suomen elokuvatuottajien keskusliiton puheenjohtajana sekä ollut Suomen elokuvasäätiön hallituksen varapuheenjohtajana. Hyytiä tuottaa parhaillaan TV-sarjaa yhteistuotantona Saksan kanssa. 

Viihdemedia ja tähtikulttuuri –keskustelijat
EBArenan viihdemedia-keskustelua moderoi pitkän linjan toimittaja ja mediatyöläinen Jone Nikula. Luvassa on kiinnostavaa, asiantuntevaa ja rehellistä puhetta koko viihteen kenttää läpileikkaavassa aiheessa, kun keskusteluun osallistuvat muun muassa sisältöjohtaja Elina Schüller Allerilta, markkinointijohtaja Tomi Saarinen Sony Musicista ja Paleface. Jonen johdolla kysytään, mikä on tämän päivän viihdemedia, onko viihdemedialla valtaa, ja kuka tai mitkä tahot siitä ylipäätään hyötyvät. Keskustelijat avaavat myös näkökulmia, onko Suomessa oikeasti tähtikulttuuria ja osataanko täällä rakentaa, kehittää ja kaupallistaa tähtiä? Entä miten sisältömarkkinointi muuttaa viihdemedian sisältöjä? 

Somedatan hyödyntäminen viihdebisneksessä
Saara Aallon menestyksen viime vuoden lopussa Brittien X Factor –ohjelmassa ennustanut suomalainen mainepalvelu Underhood nousi otsikoihin Suomen lisäksi myös kansainvälisesti. Palvelun edustaja, sarjayrittäjä Sami Kuusela esittelee, miten sosiaalisen median avulla voi mitata mainetta ja saada konkreettisia tuloksia aikaan: “Tarjoamme nopean, tarkan ja ymmärrettävän välineen tutkia, mikä tai kuka innostaa yleisöä”, Kuusela sanoo ja kehottaa viihdebisnesväkeä saapumaan EBArenaan nappaamaan hyödyllisiä vinkkejä. Kuusela esittelee muun muassa Pariisin Kevät -yhtyeen kanssa toteutetun someprojektin tuoreita tuloksia. 

Lounge
Seminaarisalien välittömässä läheisyydessä sijaitsevassa loungessa esittäytyvät tapahtuman yhteistyökumppanit. Tarjolla on muun muassa Mokkamestareiden erikoiskahveja ja Pyynikin käsityöläispanimon olutta.

Liput
Lipunmyynti käy vilkkaana. Varmista paikkasi: www.entertainmentbusinessarena.fi/ilmoittautuminen
Liput myydään hintaan 320e+alv. sisältäen kahden päivän ajan ohjelmaa kahdessa salissa, kahvit, salaattilounasbuffetin, Afterwork-tapahtuman ohjelman ja tarjoilun (to 4.5. virallisen ohjelman päätyttyä). 

Tervetuloa mukaan!

www.entertainmentbusinessarena.fi
www.facebook.com/entertainmentbusinessarena
#ebarena @eb_arena