* Ilmastotavoitteet edellyttävät liikenteen rakennemuutosta sekä vähä- ja nollapäästöisten kulkuneuvojen osuuden kasvua
* Scouter tarjoaa mahdollisuuden onnistua ilmastotavoitteessa
* Scouter on ihanteellinen kevytajoneuvo lyhyille matkoille
Pariisin kansainvälinen ilmastokokous joulukuussa 2015 sai aikaan merkittäviä globaaleja ilmastolinjauksia. Valtiot, kansalaisjärjestöt ja yritysmaailma viestittivät, ettei tulevaisuus ole isopäästöisissä energialähteissä, kuten turpeessa, hiilessä tai öljyssä. Kenties tärkein sopimuskohta on, että maailma pyrkii rajoittamaan ilmaston lämpenemisen 1,5 ˚C:een.
Energiantuotanto on suurin yksittäinen päästölähde, ja Suomessa liikenne imee noin viidesosan tuotetusta energiasta. 1,5˚C:n tavoite tarkoittaa vähintään, että kaikki hiilidioksidipäästöt on saatava nollaan ennen vuotta 2050 ja kaikki kasvihuonepäästöt lopetettava vuosien 2060-2080 välillä.
Scouterin kehittänyt Rideascout edistää kaupunkien laajuisia muutoksia liikkumiseen ja logistiikkaan.
”Maailmassa on tällä hetkellä arvioijasta riippuen noin miljardi autoa. Jos jatkamme samaan tahtiin, vuonna 2035 autoja on kaksinkertainen määrä, 2 miljardia kappaletta. Kuvittele, miltä kaupungit näyttäisivät jos niissä tarvittaisiin kaksinkertainen määrä parkkipaikkoja ja katuja”, toteaa Rideascoutin Petri Pitkänen.
”Lisäksi CO2-päästöt lisääntyisivät vaikka niiden pitäisi pienentyä 80%, jotta ilmastonmuutos saataisiin vakautettua”, hän jatkaa.
On arvioitu, että vuonna 2035 vain 2,5% autoista olisi sähköautoja tai hybridejä. ”Tarvitaan siis merkittäviä rakenteellisia ja asenteellisia muutoksia. Monet kaupungit on suunniteltu autojen ehdoilla vaikka kaupunkien pitäisi olla ihmisiä varten. Lisäksi kaupunkien elinvoimaisuus on koetuksella, kun kiireellä ajetaan ruuhkassa läpi kaupungin hyödyntämättä sen palveluja. Mitäpä jos hiljentäisimme vähän tahtia mistään varsinaisesti tinkimättä?”
Pitkänen näkee, että tulevaisuudessa viihtyisässä, hiilineutraalissa kaupungissa kävelijöiden lisäksi kaduilla rullaavat Scouterit, polkupyörät ja sähköpotkulaudat joukkoliikenteen kanssa sulavasti rinnakkain. ”Julkinen liikenne tarvitsee tuekseen kevyttä joustavaa liikennettä, jolla ratkaistaan ’last mile dilemma’. Paraskaan joukkoliikenne ei kuljeta ovelta ovelle ja koska kaupungin sisäiset matkat ovat kovin lyhyitä, tarjoaa kevyet päästöttömät ajoneuvot joustavuutta liikkumiseen. Kaupungin sisäiset pidemmät matkat hoituvat raitiovaunulla tai bussilla, ja maan sisäisen liikenteen turvaa kattava junaverkko. ”
Ilmastosopimuksen myötä valtiot ovat velvoitettuja ottamaan käyttöön puhtaampia ratkaisuja. Jotta muutokset tapahtuvat ympäristön kannalta riittävän nopeasti on kaupunkien, yksityisen sektorin ja kansalaisten tartuttava toimeen – yhdessä.
Tampereen kaupunki myönsi maanantaina 8.2.2016 Scouterin kehittäneelle Ideascout Oy:lle sähköisen liikenteen kehittämisen innovaatiopalkinnon.
www.scouter.fi
#scouter
@scouter_vehicle