Tampereen AV- ja digikeskittymässä Mediapoliksessa käynnistyy keväällä kiihdyttämö, jonka tarkoitus on vauhdittaa aloittelevien yritysten toimintaa. Kiihdyttämö suunnataan media-alalla toimiville kasvuyrityksille, jotta ne menestyisivät nopeammin ja saisivat pääomasijoituksia.
Kiihdyttämön ensimmäinen jakso alkaa toukokuussa ja siihen valitaan kymmenen media-alan start upia. Yritykset voivat olla sisällöntuottajia tai -jakelijoita, tai ne voivat olla tuottamassa muuta lisäarvoa media-alalla, esimerkiksi selvittämällä kuluttajakäyttäytymistä tai uudenlaisia markkinointitapoja.
– Media-ala on kansainvälistä toimintaa, jossa trendit muuttuvat nopeasti. Kiihdyttämön ensimmäinen jakso kattaa uudet liikkuvan kuvan mahdollisuudet, tunnistamme erityisesti VR- ja AR-liiketoiminnan kasvupotentiaalin, sanoo kiihdyttämön vetäjä Timoteus Tuovinen Digital Media Finland Oy:sta. Digital Media Finland toteuttaa kaksi kiihdyttämöjaksoa Mediapoliksessa vuosina 2017-2019. Toimeksiantajana on Tampereen kaupunki.
Kiihdyttämö toimii Mediapoliksessa ja siihen osallistuvat yritykset sitoutuvat viikottaiseen läsnäoloon kiihdyttämön tilaisuuksissa ja valmennuksessa. Kiihdyttämöjakso kestää seitsemän kuukautta, jonka jälkeen seuraa kahden kuukauden seurantajakso. Tavoitteena on sisältöliiketoiminnan voimakas kasvu ja yritysten kansainvälistyminen. Kiihdyttämön rooli on media-alan ekosysteemin syntymisen ja kasvun mahdollistaja.
– Osana Mediapolista toimiessaan kiihdyttämö tuo myös tervetulleen piristysruiskeen kaikkeen siihen, mitä huipputekijöiden porukassa tapahtuu. On mahtavaa saada olla mukana Pirkanmaan ensimmäisessä media-alan kiihdyttämössä, sanoo Mediapoliksen Minna Tiihonen.
Mediapolis Kiihdyttämön ohjelma on avoin kaikille media-alalla toimiville kasvuyrityksille. Hakuaika on 13.3. – 1.4. ja hakeminen tehdään sähköisellä hakulomakkeella http://www.maccelerator.fi/apply-now
Kiihdyttämön yritysvalinnat tehdään huhtikuussa ja koulutusjakso alkaa 2.5. Intensiivijakso päättyy 31.12.2017.
Mediapolis Kiihdyttämön odotetaan tuovan lisää virtaa ja liikevaihtoa alueen media-alalle.
– Media-alan yrityskiihdyttämön käynnistyminen on todella odotettua, sillä se mahdollistaa uutta kasvua ja kansainvälistymistä ja vahvistaa Mediapoliksen roolia media-alan osaamiskeskittymänä. Odotamme näkevämme myös uutta teknologiaa hyödyntäviä startupeja mukana kiihdyttämössä, sillä edellytykset tälle ovat Tampereen kaupunkiseudulla loistavat, sanoo Anna-Krista Sorvoja, Tredean tapahtuma-, kävijä- ja elämystalouden asiakkuusjohtaja.